"Soms moet je veranderen om jezelf te blijven."
Deze prachtige zin prijkt op mijn LinkedIn-pagina en geeft voor mij weer hoe ik langzaam aan steeds meer mijn focus ben gaan verschuiven van het lesgeven naar het coachen. Ik ben ooit gestart als docente Engels en met leerbegeleiding als mijn specialisatie op zak duurde het niet lang voor mijn taken werden uitgebreid met het coachen van leerlingen, stagiaires en beginnende collega's.
Na de komst van mijn zoon in 2012 ging ik me meer verdiepen in de leerprocessen bij kinderen en begon ik daar gerichtere cursussen over te volgen. Ik wilde graag al mijn leerlingen kunnen aanbieden wat zij nodig hadden om goed te leren. Ik leer zelf ook op een niet-gemiddelde manier en kwam daardoor op school niet altijd goed mee. Voor mij een van de redenen om zelf het onderwijs in te stappen. Als volwassene leerde ik dat mijn leerproblemen in ieder geval niet door het gebrek aan intelligentie waren ontstaan. Bij goed kunnen leren komt zoveel meer kijken.
Toen ik door persoonlijke omstandigheden in contact kwam met kinesiologie, viel alles op zijn plaats. Mijn zoon en ik hebben zelf ervaren wat kinesiologie te bieden heeft, en na deze waardevolle ervaringen groeide bij mij het verlangen om bewegend leren en het belang van balans zichtbaar te maken, omdat dit het leren en leven aangenamer maakt. Je leert het beste wanneer het vanzelf gaat en niet te veel weerstand oproept. Baby's en jonge kinderen zijn hier een prachtig voorbeeld van. Als docent Engels kon ik deze droom niet waarmaken, maar als kinesioloog en door het geven van kinesiologiecursussen zal het me ongetwijfeld lukken.
Tegenwoordig is het 2025 en ben ik in mijn examenjaar van de opleiding. Ik heb alle verplichte cursussen voor de opleiding gevolgd, plus nog veel extra's omdat ik het materiaal enorm waardevol vind. Ik heb me ingeschreven bij alle relevante instanties, zodat cliënten erop kunnen vertrouwen dat ze door een professional worden geholpen, en ondertussen heb ik meer dan 100 praktijkuren opgedaan. Kortom, het is tijd om de handen uit de mouwen te steken en mijn droom te realiseren via mijn eigen praktijk.
Tijdens mijn opleiding heb ik verschillende technieken geleerd die mij in staat stellen om mensen in alle leeftijden te ondersteunen bij uiteenlopende vraagstukken. Leven lang leren is iets wat we allemaal doen, maar de manier waarop we leren van en met ons leven kan soms best wat aandacht gebruiken. Dit maakt de zaken een stuk soepeler en aangenamer. Hoe bijzonder zou het zijn om iemand te hebben die je begeleiden kan in jouw leven? Ik ben de personen die mij wijzer hebben gemaakt enorm dankbaar voor hun waardevolle bijdrage en wil graag op mijn beurt eveneens mijn eigen steentje bijdragen.
Met 'Wijs in je leven' als praktijknaam wil ik graag benadrukken dat je er nooit alleen voor staat wanneer je vastloopt. Wanneer je er niet wijs uit kan worden, reik dan uit. Allicht komen we er samen uit en vind jij, je 'eigen'-wijsheid weer terug.
Bronnen van mijn 'eigen'-wijsheid zijn:
sites:
https://touchforhealthnederland.nl/
https://braingym-nederland.nl/
https://www.willemglaudemans.nl/talentenspel/jong-talentenspel/
boeken:
Praktisch:
De dominantie factor door Carla Hannaford
Handboek Braingym door Paul E. Dennison & Gail E. Dennison
Energetic Kinesiology door Krebs & McGowan
Het nieuwe Touch for Health handboek door John F. Thie & Matthew Thie
bodycoaching Je Lijf - Je Leven door Aria den Hartog
Vormend:
De ogen van de ander door Christien Brinkgreve
Zie de mens door Manu Kierse
De kracht van Kwetsbaarheid door Brené Brown
Non-duale wijsheid door Erica Rijnsburger
Het boek van de levensmissie door Willem Glaudemans
The Map door Colette Baron-Reid
